Maven Publishing

Dit boek gaat je mening veranderen

Dit boek gaat je mening veranderen

We kennen het allemaal: het gevoel dat het niet eens zin heeft om met iemand in discussie te gaan. In een samenleving waarin iedereen toegang heeft tot informatie die zijn of haar standpunt bevestigt, lijkt het soms alsof we in verschillende werkelijkheden leven. 

Maar er is goed nieuws: uit onderzoek blijkt dat mensen voortdurend bezig zijn van mening te veranderen, hun hele leven lang. Alleen weten we dit vaak zelf niet: ons brein wil vooral consistent zijn en vergeet daarom heel makkelijk dat we voorheen een andere mening hadden. Over onderwerpen als het homohuwelijk en zwarte piet veranderden grote groepen mensen relatief snel van mening. Wetenschapsjournalist David McRaney vroeg zich af hoe dat precies werkt. Wat overtuigt ons, en waarom?

In Hoe verander je een mening? brengt hij de allernieuwste inzichten uit de sociologie, psychologie en neurowetenschappen samen op een toegankelijke en praktische manier. Want als je weet hoe het werkt, kun je betere gesprekken voeren om iemand anders (of jezelf!) van mening te laten veranderen. En dat soms zelfs tijdens één gesprek. Dit boek laat je begrijpen waaróm iemand een bepaalde mening heeft en biedt concrete gesprekstechnieken om deze te bevragen.

In een tijd waarin polarisatie toeneemt en ieder debat kan worden afgedaan met 'ja, dat is jouw mening' levert dit boek cruciale kennis op om de uitdagingen van nu het hoofd te bieden.

Leer bijvoorbeeld alles over:

-Hoe deep canvassing werkt, de techniek die de Amerikaanse publieke opinie over het homohuwelijk veranderde*

-Hoe de meest vooraanstaande complotdenker over 9/11 van gedachten veranderde

-Waarom het een misvatting is dat ouderen moeilijker of langzamer van mening veranderen

*en dat niet alleen: 1 op de 10 mensen die werden aangesproken door deep canvassers veranderde van mening over gebruik van het damestoilet door transvrouwen, en 3.1% van Trump-aanhangers besloot toch op Biden te stemmen. Al met al is deze techniek 102 x zo effectief als campagne voeren via TV, radio, flyers en telefoon bij elkaar.

eer alles over:

Maven Publishing