Maven Publishing
'Vol eyeopeners voor de miljoenen mensen die achter de Mars- en Venusprofeten aanlopen.'
VPRO NOORDERLICHT
Top-20 Best non-fictie 2010
VRIJ NEDERLAND
Het idee m/v
Het idee m/v
Ontmaskering van een hardnekkig denkbeeld

Wie de afdeling populaire psychologie in de boekhandel bezoekt, vindt al snel de dominante verklaring voor ‘man-vrouwverschillen’: in de oertijd waren de mannen dagenlang op jacht en bleven de vrouwen thuis met de kinderen. Dit soort rolverdelingen, zo wordt ons verteld, heeft voor allerlei aangeboren verschillen gezorgd, zoals een beter richtingsgevoel voor mannen en betere sociale vaardigheden voor vrouwen.

Maar is dat wel zo? Asha ten Broeke, columnist bij Trouw en wetenschapsjournalist, doet in Het idee m/v op vlotte en humor- volle wijze een radicaal andere theorie uit de doeken. Uit recente wetenschappelijke ontwikkelingen blijkt dat de meeste verschillen juist niet uit de oertijd stammen. In plaats daarvan worden ze ver- oorzaakt door hardnekkige denkbeelden die zich, met behulp van biologische mechanismen zoals epigenetica en de plasticiteit van het brein, in onze cultuur genesteld hebben.

De meeste man-vrouwverschillen berusten op
ideeën die grotendeels onbewust van generatie op
generatie worden doorgegeven. Volgens Asha is het
tijd deze te ontmaskeren. 

Asha ten Broeke
Asha ten Broeke

Asha ten Broeke is wetenschapsjournalist en schrijver. Ze schrijft achtergrondartikelen voor onder meer Trouw, de Volkskrant, KIJK, Quest, Psychologie Magazine, Opzij en NWT Magazine. Daarnaast is zij sinds 2013 vaste columnist bij de Volkskrant. Daar schrijft zij over de wetenschap achter het nieuws.

Bij Maven Publishing verscheen van Asha ten Broeke Het idee m/v en Eet mij, dat zij samen met Ronald Veldhuizen schreef.

ISBN
  • 978 94 9057 427 7
Vormgeving
  • G2K
Maven Publishing