Of het nu gaat om rookmelders, ov-fietsen, beamers of de stiltecoupé: sommige producten wil je omhelzen en andere het raam uitgooien. Maar hoe komt dat? Jasper van Kuijk maakt op humoristische wijze inzichtelijk wat er mis gaat en welke ontwerpprincipes hieraan ten grondslag liggen, of hadden moeten liggen
Met een aanstekelijke mix van ironie en absurdisme verwoordt Jasper van Kuijk de principes, uitdagingen en valkuilen van het creëren van nieuwe producten. Aan de hand van vele herkenbare voorbeelden laat hij zien dat ontwerpen een complexe bezigheid is, waarin men ondanks de beste bedoelingen verrassend vaak kan verdwalen. Maar juist die missers brengen waardevolle inzichten aan het licht en maken dat je meer waardering krijgt voor geslaagde ontwerpen. Jasper leert je met zijn amusante en ontspannen stijl waarom innovatieprocessen zo vaak ontsporen, hoe knap het is als het wél goed gaat én dat er vaak ook om te lachen valt als dat niet het geval is.
Jasper van Kuijk is cabaretier, schrijft wekelijks de column ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ voor de Volkskrant en is universitair docent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Daarnaast geeft hij regelmatig workshops, keynotes en trainingen aan bedrijven en organisaties. In 2010 won hij het cabaretfestival Cameretten en twee weken later promoveerde hij op zijn proefschrift over hoe fabrikanten van consumentenelektronica in de praktijk omgaan met gebruiksgemak. Eerder schreef hij ook het boek 'Hoe moeilijk kan het zijn?' en in 2019 verschijnt zijn boek ‘Ligt het nou aan mij?’
Fotocredit: Els Zweerink.